blogi

Asiaa erinomaisesta asiakaspalvelusta

asiakaspalvelu, Wave - Wakaru Asiakaspalveluverkosto

Asiakaspalvelun vuoden henkilövoittajat 2022 palkittiin

Wave asiakaspalveluverkosto myöntää vuosittain tunnustukset asiakaspalvelun ammattilaisille, jotka ovat osoittaneet esimerkillisyyttä paremman asiakaspalvelun puolesta. Vuonna 2022 voittajat julkistettiin uuden Syke-tapahtuman avauksessa Pikku-Finlandiassa 24. marraskuuta 2022. Palkinnon myöntämisen yhteydessä myös jokaista paikalla ollutta kannustettiin nostamaan asiakaspalvelun roolia ja sen merkitystä liiketoiminnalle kilpailutekijänä vielä vahvemmin esille. Yhdessä voimme jatkossakin vaikuttaa siihen, millaista keskustelua asiakaspalvelu saa osakseen. Tunnustus hyvästä työstä ja asiakastyön arvostuksesta lähtee meistä jokaisesta.

Wave on järjestänyt Vuoden henkilökilpailun vuodesta 2010 alkaen ja se on keino nostaa hyvää työtä asiakaspalvelun parissa esille. Henkilökilpailu on kaikille avoin ja siihen voi jokainen ilmoittaa maksutta omat ehdokkaansa. Kilpailussa on kaksi sarjaa: Vuoden palveluasiantuntija ja Vuoden palveluesihenkilö. Saimme molempiin sarjoihin erinomaisia ehdokkaita, joista valikoitui finalistit haastattelukierrokselle.

Vuoden 2022 palveluasiantuntija

Vuoden palveluasiantuntijana palkittiin Katri Rusi, HRM -asiantuntija, Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksesta. Voittajana palkitun Katrin sydän sykkii asiakaspalvelulle ja hänen toimintaansa kuvaa aito halu auttaa asiakkaita ja kollegoita sekä salapoliisin työhön verrattava kyky ratkoa ongelmia. Katri käyttää sujuvasti eri palvelukanavia, joista kaikkein mieluisin on kuitenkin puhelin, sillä hänen suurimpia vahvuuksiaan ovat empaattisuus sekä kuuntelemisen taito. Hän ei viljele epämääräisiä termejä, vaan sen sijaan keskusteluissa hän tarkentaa asioita, aistii asiakkaan tunnetilaa, antaa tarkentavia ohjeita, kertaa sovitut toimenpiteet ja etenee asioissa ripeästi.

Katri selvästikin innostuu uusista asioista ja haluaa myös innostaa toisia. Positiivisuus ja innostuminen jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa osoittaa kykyä sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja niistä selviytymisiin.

Kun on monessa mukana, niin Katrin tekemiseen liittyy vahvasti myös vahva osaamisen kehittämisen näkökulma. Hän perehdyttää uusia tiimiläisiä, osallistuu aktiivisesti koulutuksiin ja lisäksi hän on toiminut asiakaspalvelun äänenä Vaikuttava Palkeetlainen -koulutuskokonaisuudessa. Katri haluaa hoitaa asiat ”kerralla kuntoon” periaatteella, jolloin lopputulos ei voi olla muuta kuin hyvä, ellei peräti erinomainen.

Vuoden 2022 palveluesihenkilö

Vuoden palveluesihenkilö 2022 -palkinnon pokkasi Tomi Ahto, ryhmävastaava, Kuntien Tieralta. Perusteluissa Tomia kuvataan kokeneeksi ja lähes kaiken nähneeksi kehäketuksi, siis positiivisessa mielessä. Hänellä on monipuolinen työkokemus niin yrittäjänä toimimisesta kuin myös IT-asiantuntijan sekä esihenkilön tehtävistä. Hänen tiiminsä koostuu Tieran ICT-palveluiden lähituen asiantuntijoista. Oman johtamistyylinsä voittaja tiivistää seuraavasti: Olen tasa-arvoinen mahdollistaja.

Esihenkilönä hänen ydintehtävänsä on motivoida ja auttaa johdettaviaan. Tomi sparraa, haastaa ja kyseenalaistaa. Näin toimien hän rakentaa tiiminsä sisälle luottamuksen ilmapiiriä, jossa postiviinen asenne, tekemisen meininki ja innostus näkyy myös ulospäin.  Tomi haluaa kaikissa vuorovaikutustilanteissa kuunnella, olla läsnä ja keskustella.

Tieralla toteutetaan kaksi kertaa vuodessa henkilöstökysely liittyen työtyytyväisyyden ja työelämän laadun mittaamiseen. Syksyllä 2022 tehdyn kyselyn tuloksena Tomin esihenkilötoiminnan indeksi oli 97,2% ja tämä tulos oli kirkkaasti koko organisaation paras. Tomi nauttii selvästi esihenkilön tehtävistä ja hän saa myös arvostusta niin omalta esihenkilöltään kuin johdettaviltaan. Työtään hän tekee isolla sydämellä – aina johdettaviensa parasta ajatellen.

Onnea voittajille ja menestystä asiakaspalvelun parissa jatkossakin!

Löytyykö teiltä Vuoden henkilökilpailuun sopivia ehdokkaita? Kilpailua käydään vuosittain kahdessa sarjassa. Asiantuntija ja Esihenkilö -sarjoihin voit asettaa oman ehdokkaan perusteluiden kera. Lue lisää Waven Kilpailut-sivuilta!

Katso kokemuksia kilpailusta!

Lisätiedot kilpailusta

Johanna Rakemaa, liiketoimintajohtaja, Wakaru Oy & Wave asiakaspalveluverkosto, johanna.rakemaa(at)wakaru.fi

Laura Hassel, Head of Marketing, Wakaru Oy & Wave asiakaspalveluverkosto, laura.hassel(at)wakaru.fi

Laura Hassel

Kirjoittaja Laura Hassel toimii Head of Marketing -roolissa Wakarulla, jossa hän vastaa Wakaru asiakaspalveluverkosto Waven markkinoinnista sekä jäsentoiminnasta. Laura on työurallaan sukeltanut asiakaspalveluiden maailmaan suurella intohimolla. Saatatte bongata hänet webinaarihostina tai tapahtuman puheenjohtajana. Arjessa hän uppoutuu myös palvelumuotoilun maailmaan ja pyrkii tuomaan parhaita käytäntöjä myös Wakarun toimintaan. Aiemmin hän vastasi myös Wakarun ja Oppia.fi -koulutuskumppaneiden valmennusten laadukkaasta järjestämisestä.

Laura @LinkedIn
Wave @Linkedin

Wave on asiakaspalvelun ammattilaisten verkosto, jonka yli 100 yritysjäsentä yhdistää halu kehittää ensiluokkaista asiakaspalvelua. Järjestämme yritysvierailuja, koulutuksia Wave Akatemiassa ja alan ammattitapahtumia sekä koordinoimme vuosittaista Asiakaspalveluviikon viettoa. Lisäksi järjestämme myös toiminnankehittämisen kilpailut: Vuoden Service Desk ja Vuoden asiakaspalvelu (ent. Vuoden Contact Center). Lue lisää toiminnastamme ja jäsenyydestä! 

Comments are Closed