Asiakaspalveluviikko järjestettiin kolmatta kertaa Wave asiakaspalveluverkoston toimesta. Mukaan ilmoittautui yli 90 organisaatiota, eli kasvua viime vuoteen oli huimat liki 40 prosenttia. Vuotta aiemmin osallistujia oli vajaa 70 organisaatiota.
Välillä hienosti mainitaan, että asiakaspalveluviikko on joka päivä. Tätä järjestäjän roolissa Waven puolella myös toivomme. Tämä ei kuitenkaan jokapäiväisesti näy positiivisina nostoina mediassa tai sosiaalisessa mediassa. Asiakaspalvelun työ on usein melko hektistä eikä siinä arjen kiireessä ehdi aina nostamaan osaajia oikeaan arvoon. Tästä myös näkyy se, että yli 90 % järjesti viikolla erityistä ohjelmaa, joka poikkesi normaalista arjesta.
Viikon aikana LinkedInissä, Twitterissä sekä Instagramissa oli aktiivista viestintää. Kaiken kaikkiaan eri kanavissa oli postauksia, tykkäyksiä, jakoja ja videokatseluita yhteensä yli 10000 kappaletta, joten viikko sai runsaasti näkyvyyttä.
Waven yhteisöllisen Asiakaspalveluviikon tavoitteena on:
– nostaa asiakaspalvelun tärkeys ja merkitys koko organisaation tietoon
– innostaa ja motivoida asiakaspalvelun henkilökuntaa
– rakentaa tiimihenkeä ja nostaa yhdessä tekemisen fiilistä entistä korkeammalle
– kiittää asiakkaita ja näytä, että he ovat tärkeitä teille ja saatu palaute on arvokasta
Wave teemoitti jo toistamiseen viikon ohjelman viikonpäivien mukaan. Tänä vuonna kalenterissa olivat mukavamaanantai, touhutiistai, kiitoskeskiviikko, tekijätorstai ja poikkeusperjantai. Viikon aikana viestittiin niin yleisesti asiakaspalvelun toiminnasta lukujen ja palautteiden kera sekä päiväteemoista. Asiakaspalvelun tekijöitä ja heidän tehtäviään nostettiin myös esille. Lisäksi järjestimme Wave-jäsenorganisaatioiden kanssa maksuttomia webinaareja sekä Topaasia-hyötypelisessioita.
Kysyimme viikon jälkeen osallistujaorganisaatioilta muutamia kysymyksiä viikkoon liittyen. Vastaajista 69 % ilmoitti viettäneensä viikkoa ainakin kerran aiemmin. 30 % ilmoitti viettäneensä Asiakaspalveluviikkoa nyt ensimmäistä kertaa. Viime vuonna ensikertalaisia oli 64 %.Osallistujista lähes 96 % järjesti ohjelmaa, joka poikkesi normaalista viikko ohjelmasta. Valtaosa organisaatiosta myös kannusti asiakaspalvelun henkilökuntaa ideoimaan ohjelmaa viikolle. Valtaosa vastaajista hyödynsi Asiakaspalveluviikko.fi -ohjelmaa suunnittelussa. Kiittäminen ja onnistumisten nostaminen esille oli myös organisaatiossa vahvasti mukana viikon aikana, ja tähän satsasi liki 90 %. Tämä näkyi niin asiakastyön tekijöiden kuin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden muistamisena pienillä ilahduttavilla yllätyksillä.
Miten Asiakaspalveluviikko koettiin asiakaspalveluissa?
Viikko innosti ja toi hyvää virettä asiakaspalvelun tiimeihin. 91 % kertoo, että viikko koettiin positiivisena henkilökunnan keskuudessa, se vaikutti positiivisesti asiakaspalvelun arkeen sekä nostatti tiimihenkeä. Lisäksi Asiakaspalveluviikolla tapahtui paljon muuta normaalista arjesta poikkeavaa. Osa myös nappasi viikon mittaan myös ideoita verkoston muilta jäseniltä.
Miksi Asiakaspalveluviikkoa vietettiin?
Järjestäjän roolissa halusimme myös tarkemmin tietoa siitä, miksi yritykset lähtivät viettämään Asiakaspalveluviikkoa. Vastauksissa nousivat viime vuoden tapaan tänä vuonna perinne, halu innostaa ja motivoida henkilöstöä sekä kasvattaa tietoisuutta asiakaspalvelun toiminnasta niin yrityksen sisällä kuin ulkopuolella. Tiimiytyminen, aiemmat hyvät kokemukset viikosta sekä asiakastuen aloite tulivat myös esille vastauksissa.
Viikko sai paljon näkyvyyttä ja kohensi asiakaspalvelutyön arvostusta. Wave asiakaspalveluverkoston Asiakaspalveluviikkoa suosittelee 96 %. Lämpimät kiitokset siis kaikille Asiakaspalveluviikkoon 2020 osallistuneille!
Haluamme vielä korostaa, ettei kukaan taho yksin voi saada asiakastyölle tai asiakaspalvelun arvostamiselle näin isoa näkyvyyttä, jolla innostetaan asiakaspalvelun ammattilaisia. Tämän vuoksi viikon olemus korostuu teemassa ”Yhdessä olemme enemmän”! Asiakaspalveluviikko tulee jälleen vuonna 2021 tuttuun tapaan lokakuun ensimmäisellä täydellä viikolla. Lähde siis mukaan viettämään Asiakaspalveluviikkoa tulevanakin vuonna!
Kirjoittaja Laura Hassel vastaa Wakaru asiakaspalveluverkosto Waven markkinoinnista sekä jäsen- ja tapahtumatoiminnasta. Laura on työurallaan sukeltanut service desk- ja contact center maailmaan suurella intohimolla. Saatatte bongata hänet webinaarihostina tai tapahtuman puheenjohtajana. Arjessa hän uppoutuu myös palvelumuotoilun maailmaan ja pyrkii tuomaan parhaita käytäntöjä myös Waven jäsentoimintaan mukaan. Aiemmin hän vastasi myös Wakarun ja Oppia.fi -koulutuskumppaneiden valmennusten laadukkaasta järjestämisestä.
Laura @LinkedIn
Wave @Linkedin
Wave on asiakaspalvelun ammattilaisten verkosto, jonka yli 100 yritysjäsentä yhdistää halu kehittää ensiluokkaista asiakaspalvelua. Järjestämme yritysvierailuja, koulutuksia ja tapahtumia sekä koordinoimme vuosittaista Asiakaspalveluviikon viettoa. Lisäksi järjestämme myös toiminnankehittämisen kilpailut: Vuoden Service Desk ja Vuoden asiakaspalvelu -kilpailut. Lue lisää toiminnastamme ja jäsenyydestä: http://wave.wakaru.fi/